Těsný důl

Hayley z Akinu

Léto v plném proudu, jsou prázdniny. Páníci chystají spoustu tašek… a… a taky můj pelíšek, vak a granulky. Huráá, jedu taky na prázdniny! Sbaleno, já a moje celá rodinná smečka vyrážíme. Ale kam? Jedeme už nějak dlouho... A jsme v cíli. Kolem jsou nějaké velké kopce. Tak to vypadá, že jsme asi někde na horách. U chaloupky, ve které teď bydlíme, je to sice fajn, ale ráda bych za větším dobrodružstvím.

A je to tady. Druhý den ráno je nějaký shon. Panička chystá svačiny, dává je do batohu, připravuje i můj cestovní vak a … huráá, vyrážíme, vzhůru za dobrodružstvím!

Přijíždíme do nějaké lázeňského města, tak to budou asi ty Janské Lázně, o kterých panička mluvila. Zaparkujeme na placeném parkovišti Pod Lesním domem (celodenní parkování 70,- Kč) a vyrážíme po modré turistické značce. Míjíme hospůdku Na Formánce. Je tu velké dětské hřiště a minigolf – děti se rozzářily, ale mají slíbeno, že se tady zastavíme až po výletu. A tak pokračujeme dál.

U penzionu Horský dvůr odbočujeme doleva a scházíme z modré turistické stezky na naučnou stezku Staré dobré lázeňské cesty, která vede při Černohorském potoku tzv. Těsným dolem. Je to moc hezká stezka, spoustu malých i velkých vodopádů. Pořád stoupáme mírným kopcem nahoru. Cesta je sice kamenitá, ale určitě by to zvládl i sportovní kočárek.

Potůček i vodopády jsou většinou přístupné z cesty. Ani já ani děti jsme neodolaly a musely jsme se osvěžit. Bylo to moc příjemné. Procházela jsem se v příjemně chladivém potoku, taky jsem se pořádně napila. Děti to chtěly vyzkoušet také, jen asi zapomněly, že mají na tlapkách ještě něco -  boty.  A tak šla Eliška kus cesty, stejně jako já, jen po tlapkách. Po 1,5 km jsme přišli k přístřešku Těsný důl, kde jsme si všichni dali svačinku a taky jsme na sluníčku sušili boty.

Dalších asi 1,5 km vedla cesta po druhé straně potoka. Přebrodili jsme potok – pro jistotu jsme šli všichni jen po tlapkách, a pokračovali jsme v trošku větším stoupání stále nahoru. Občas užší cestou, občas kapradím. Pár dnů před naším výletem prolétl Krkonošemi nějaký obrovský vítr, tak nám občas zkřížil cestu i spadlý strom. Po cestě jsme míjeli spoustu pramenů, pravidelné občerstvení vodou přišlo v horký letní den vhod. Další, tentokrát Soutěskový vodopád, byl také moc hezký. Po dalším prudším stoupání jsme přešli lávku přes potok a už jsme mířili k červené turistické značce. Dali jsme si svačinku a po Zvonkové cestě jsme už sestupovali z kopce dolů, s nádherným výletem do jánského údolí, po sáňkařské dráze a kousek i po sjezdovce, zpátky k hospůdce Na Formance.

Souhrn výletu 💡

• Naběhali jsme celkem 11 km, čas výletu: 5 hodin.
  • Terén je vhodný pro sportovnější kočárky.
  • Vhodné je sportovní oblečení a tenisky.
  • Sváču s sebou, ale něco menšího se dá pořídit i na místě.
  • Pejsci vítáni, lepší na vodítku.
Načtěte si QR kód pro zobrazení trasy.